Vrij vieze kleuren & Figma

Door Klaas van der Veen 5 juni 2019

Niet speciaal creatief, maar wel geestig: ik bedacht dat het domweg mengen van moe-gebruikte huisstijlkleuren wel eens iets zou kunnen opleveren.

Nee, wacht, eerst bedacht ik wat anders. De kleuren van de grafiekjes zijn gelijk aan die van het onderzoeksterrein waar ze over gaan. Al jaren, vele rapporten door. Maar als de klant een 10-jaars samenvatting maakt, oogt zo’n kleurenschema niet alleen luidruchtig, het is inhoudelijk nodeloos verwarrend. Ik besloot een nieuwe kleur te maken. Zo! Wat een eenheid. Later zag ik dat ik die kleur kon mengen uit de drie oorspronkelijke huisstijlkleuren. Er volgde een hele reeks. C’est chic!

Een andere opdrachtgever zat ook al met kleuren in zijn maag. “De website lijkt wel die van een crematorium”, was de droge klacht. Nou, dat komt door een zware letter met weinig binnenwit, niet-aangespatieerde kapitalen en inderdaad, heavy kleuren. Je kunt tenslotte niet verwachten dat webdesigners verstand hebben van typografie en kleur. Zij zijn bezig die ellendige code op een rij te krijgen zodat alles het doet (heel knap!). Ze vinden het vast vervelend dat ik in die code kan sleutelen, en instructies kan geven om het allemaal een beetje op te klaren, maar ja, we kunnen al die deel-vakgebiedjes binnen de creatieve sector niet eindeloos in stand houden.

Nog even terug naar dat 10-jaars-rapport.

Figuren en teksten verschijnen in social media, op web, als powerpoint en in drukwerk. Om de workflow niet gevaarlijk te laten vertakken, heb je eigenlijk een Design System nodig, waarin tekst en data heel blijven, terwijl de vorm zich plooit naar de eisen van al die uitingen. Figma app probeert dat. Heerlijk. Ik ben vooral erg enthousiast over de samenwerkingsfuncties: de klant kan tegelijk met mij aan een ontwerp werken. Gaan we verder testen!
Ik vertelde dat aan collega’s. Die waren minder enthousiast, omdat ze denken dat ze hun status verlagen als ze ophouden zich geheimzinnig terug te trekken met hun werk. Zoiets. (Als je bang bent dat je klant ziet hoe snel en handig je werkt, stap dan af van uurtarieven en laat je betalen voor ideëen). Kom op mensen, laat het vervelende deel van het werk, correcties en outputvarianten, toch lekker weg-automatiseren.

Ik wil een robot die alles doet, terwijl ik de randvoorwaarden bepaal, de resultaten beoordeel en af en toe een intuïtieve ingreep doe.

De kleurengenerator lijkt daar alvast aardig op.

 

De honderden mengkleuren van blauwgroen, paars en zwart.

Grafieken met de kleuren van de onderzoeksterreinen.

 

Grafieken met de nieuwe kleur: eenheid.

 

De cover van het 10-year Analysis rapport.

 

Repurposing heet dat, het hergebruik van content in allerlei uitingen.

 

De donkerste kleur met de eenvoudigste boodschap.

 

Sombere boel zo, die duurzaamheid.

 

In de browser live sleutelen aan de kleuren.

 

Nieuwe kleuren voor de LvDO website.

 

Logootje, opgeknapt met nieuwe letter en kleuren.