Retail: laat zien wat er te doen is hier
Door Klaas van der Veen | 17 november 2015
Artikel
Een plattegrond laten maken, hoezo?
In Rijswijk nam ik deel aan een placemaking-sessie. Dat is een plek verbeteren door die met alle betrokkenen te bezoeken en ter plekke snel ideeën te oogsten. Ik bedacht dat mijn rol zou zijn ‘zorgen dat de goede ideeën de reis langs tegenstanders en besluitvorming overleven’ (lees hier). Heerlijk hoogdravend, en ik was heel even heel tevreden. Totdat de wijkagent mij in de extra speeltijd totaal verraste met:
“Wij weten van dit gebied soms niet eens wie de huurders zijn”. En:
“Je hebt bij het in- of uitrijden van het gebied eigenlijk geen idee wat hier te doen is”.
En daaroverheen nog een derde opmerking: “deze plek heeft misschien gewoon een plattegrond nodig”.
Wáát? Een plattegrond? Dat is toch wel het dufst denkbare ding. Zo’n Falkplan-kaart met foto’s van kroegen en ‘herenmodezaken’ eromheen. Iedereen heeft toch Google Maps op zn telefoon om te navigeren of een restaurantje te zoeken? Je kunt je telefoon zelfs in je zak houden, ze blijft met vriendelijke stem aanwijzingen geven. Waarom zou een stadsdeel of bedrijventerrein dan toch een eigen plattegrond maken?
1) Een plattegrond op bord of folder werkt. Zichtbaar, leesbaar, laagdrempelig.
2) Een plattegrond kan ook digitaal, al of niet interactief.
3) Dit gaat niet over navigatie, het gaat over overzicht. ‘Wat is er hier allemaal ongeveer?’.
4) Een plattegrond bewijst dat dit gebied een eenheid is en dat er aan gastvrijheid wordt gedaan.
5) De belangrijkste: een plattegrond die op maat wordt gemaakt is een drager van identiteit.
Definitie: een plattegrond is een overzichtelijke tekening van een locatie die verwachtingen wekt of bijstelt. De plattegrond is vaak het eerste dat mensen meekrijgen van de identiteit van een plek.
Navigeren staat niet in de definitie, maar ‘overzichtelijk’ wel. Navigeren doe je namelijk beter met Google Maps (of Falkplan), ook binnen gebouwen (Google Indoors). Maar het ‘gevoel van de plek’ overdragen kan niet met Google Maps, omdat het universeel is, en ‘objectief’. Deze definitie vertelt je dat een plattegrond een communicatiemiddel is, dat net als andere huisstijlonderdelen uitdraagt hoe je gezien wilt worden. Zo’n plattegrond kan knus zijn, of hip, of strak, of energiek.
Een plattegrond kan ook gewoon heel mooi zijn.
Voor een goede plattegrond of informatiebord moet je samen bepalen wat er op moet, met welke nadruk en welke details. Welke uitstraling krijgt onze plek? Om die vraag te beantwoorden moeten vastgoedmensen, huurders, gemeente en verkeersmensen overleggen. Ze zitten samen om tafel. Ze verzamelen informatie. Ze nemen beslissingen die op andere vlakken ook helpen. Mooi toch?
En weet je wat er gebeurt als bewoners, gebruikers en bestuurders zo’n plattegrond zien? Die zeggen: dát is onze plek!
Onze plek!
De plattegrond in de header is van Artis, een plek waar al sinds de 19e eeuw hele herkenbare plattegronden van worden gemaakt.
Mooie kaart van Nederland, door Hippopotam, Polen
Genève, door Nathalie Ragondet
Uncle’s Map, Londen. Uitgave Herb Lester, gemaakt door Deanna Halsall
Zwart-wit: superkopieerbaar, beschrijfbaar
In de huisstijl, om ruwweg een idee te geven van ligging en parkeren in de buurt.
In vriendelijke tinten.
Voor binnenruimtes is er ook Google, maar je kunt ook je bewegwijzering en categorie-kleuren introduceren.
Illustratie: een gezellig overzicht.
3D-wereld. Duur, mooi en superflexibel.