Blog

Make Dutch Nature Great Again?

‘Make Dutch Nature Great Again’. Waarom is dat een slecht idee?
Een opiniestuk van mijn hand in dagblad Trouw.

Tentoonstellingen. Weet je wat duurzaam zou zijn?

… en toen belde er een overheidsinstelling. Enthousiaste stem: “We willen een expo”. En voor mij de vraag “wat gaan we daar vertellen, en hoe?” Altijd leuk. Ik gebruikte voor het eerst het argument 'duurzaamheid' om het budget omhoog te praten.

Plaatsbewijs 2: Nijmegen en Bologna in

In Plaatsbewijs 2 trek ik vanuit het dorpse naar het stadse, in Nijmegen en Bologna. Laat de behaaglijke natuur achter je en ga mee naar de stad, waar het leven geleefd wordt, maar waar ook het duistere schuilt.

Retail: laat zien wat er te doen is hier

Wáát? Een plattegrond? Dat is toch wel het dufst denkbare ding. Zo'n Falkplan-kaart met foto's van kroegen en 'damesmodezaken' eromheen. Iedereen heeft toch Google Maps op zn telefoon om te navigeren of een restaurantje te zoeken? Waarom zou een stadsdeel of bedrijventerrein dan toch een eigen plattegrond maken?

Help je idee door de ambtelijke molen heen

Ik bezocht een placemaking-sessie in Rijswijk en zag dat ideeën die inhoudelijk goed zijn niet automatisch winnaars zijn. 'Wat is er nog meer nodig?', vraag ik me beroepshalve af. Hoe zorg je dat ideeën de reis langs taaie besluitvorming overleven?

Stokt het gesprek? Maak een tekening!

Bij een expertmeeting over herbestemming hoorde ik steeds 'we moeten de mogelijkheden laten zien'. Práten over dingen die in essentie visueel zijn, heeft iets onbeholpens. Eis: we halen die mogelijkheden uit de hoofden van de experts naar buiten, door beeld te maken, zodat we het er over kunnen hebben. Vier uitgangspunten.

Snelle communicatie gooit alles op een hoop

Terwijl homepages happy doen, blijven de experts met hun complexe verhaal gevaarlijk ver buiten beeld. Als communicatiemensen blij babbelen, en experts zwelgen in hun jargon, dan weet het publiek straks niks meer. Tere onderwerpen zoals cultuurlandschap zijn de klos. Wat doen we eraan?

Erfgoed. Je ziet ’t pas als je ’t doorhebt

De Nachtwacht, de Batavia en de Zaanse Schans trekken miljoenen bezoekers. Cultureel Erfgoed is geliefd. Maar een afgebrokkelde muur in de duinen? Een molenromp in de polder?

Veel erfgoed ziet eruit als rommel. En dat is het ook. Tenzij je in vier stappen mensen de ogen opent.

Het klassieke informatiepaneel

Informatiepanelen. Zullen we de informatie zo goed, zo leuk en zo mooi maken dat de bezoeker het ons vergeeft dat we ons logo er zo groot opzetten? Het bestaansrecht van het klassieke informatiepaneel.

Tekenen met techneuten, voor leken

Een tekening die het goed doet op een feestje, is dezelfde die in een rapport wél gelezen wordt, die mooi past op een powerpoint dia of die het lekker doet op een groot bouwbord of in de krant. Maar als je het een wetenschapper of techneut vraagt, dan is elk onderwerp te ingewikkeld om kort samen te vatten. Wat te doen?