Blog
Retail: laat zien wat er te doen is hier
Wáát? Een plattegrond? Dat is toch wel het dufst denkbare ding. Zo'n Falkplan-kaart met foto's van kroegen en 'damesmodezaken' eromheen. Iedereen heeft toch Google Maps op zn telefoon om te navigeren of een restaurantje te zoeken? Waarom zou een stadsdeel of bedrijventerrein dan toch een eigen plattegrond maken?
Stokt het gesprek? Maak een tekening!
Bij een expertmeeting over herbestemming hoorde ik steeds 'we moeten de mogelijkheden laten zien'. Práten over dingen die in essentie visueel zijn, heeft iets onbeholpens. Eis: we halen die mogelijkheden uit de hoofden van de experts naar buiten, door beeld te maken, zodat we het er over kunnen hebben. Vier uitgangspunten.
Snelle communicatie gooit alles op een hoop
Terwijl homepages happy doen, blijven de experts met hun complexe verhaal gevaarlijk ver buiten beeld. Als communicatiemensen blij babbelen, en experts zwelgen in hun jargon, dan weet het publiek straks niks meer. Tere onderwerpen zoals cultuurlandschap zijn de klos. Wat doen we eraan?
Tekenen met techneuten, voor leken
Een tekening die het goed doet op een feestje, is dezelfde die in een rapport wél gelezen wordt, die mooi past op een powerpoint dia of die het lekker doet op een groot bouwbord of in de krant. Maar als je het een wetenschapper of techneut vraagt, dan is elk onderwerp te ingewikkeld om kort samen te vatten. Wat te doen?