Old skool duurzaamheid voor projectmensen.

… en toen belde er een overheidsinstelling. Enthousiaste stem: “We willen een expo”. En voor mij de vraag “wat gaan we daar vertellen, en hoe?” Altijd leuk. Ik gebruikte voor het eerst het argument 'duurzaamheid' om het budget omhoog te praten.

Lees meer...

Een plattegrond laten maken? Hoezo?

IMG 8666

Wáát? Een plattegrond? Dat is toch wel het dufst denkbare ding. Zo'n Falkplan-kaart met foto's van kroegen en 'damesmodezaken' eromheen. Iedereen heeft toch Google Maps op zn telefoon om te navigeren of een restaurantje te zoeken? Waarom zou een stadsdeel of bedrijventerrein dan toch een eigen plattegrond maken?

Lees meer...

Hoe zorg je dat je idee verder komt?

headerPPP IMG 8766

Ik bezocht een placemaking-sessie in Rijswijk en zag dat ideeën die inhoudelijk goed zijn niet automatisch winnaars zijn. 'Wat is er nog meer nodig?', vraag ik me beroepshalve af. Hoe zorg je dat ideeën de reis langs taaie besluitvorming overleven?

Lees meer...

Beeld om over te praten

headerIMG 8612

Bij een expertmeeting over herbestemming hoorde ik steeds 'we moeten de mogelijkheden laten zien'. Práten over dingen die in essentie visueel zijn, heeft iets onbeholpens. Eis: we halen die mogelijkheden uit de hoofden van de experts naar buiten, door beeld te maken, zodat we het er over kunnen hebben. Vier uitgangspunten.

Lees meer...

Snelle communicatie gooit alles op een hoop

headerIMG 8418

Terwijl homepages happy doen, blijven de experts met hun complexe verhaal gevaarlijk ver buiten beeld. Als communicatiemensen blij babbelen, en experts zwelgen in hun jargon, dan weet het publiek straks niks meer. Tere onderwerpen zoals cultuurlandschap zijn de klos. Wat doen we eraan?

Lees meer...

Je ziet 't pas als je 't doorhebt

  • Door Klaas van der Veen
  • Erfgoed
header 9274686

De Nachtwacht, de Batavia en de Zaanse Schans trekken miljoenen bezoekers. Cultureel Erfgoed is geliefd. Maar een afgebrokkelde muur in de duinen? Een molenromp in de polder?

Veel erfgoed ziet eruit als rommel. En dat is het ook. Tenzij je in vier stappen mensen de ogen opent.

Lees meer...

Tekenen met techneuten

headerCityroofs animatie geb5

Een tekening die het goed doet op een feestje, is dezelfde die in een rapport wél gelezen wordt, die mooi past op een powerpoint dia of die het lekker doet op een groot bouwbord of in de krant. Maar als je het een wetenschapper of techneut vraagt, dan is elk onderwerp te ingewikkeld om kort samen te vatten. Wat te doen?

Lees meer...

Via alle zintuigen

  • Door Klaas van der Veen
header100421PCF 4810

Hoe overtuigen we de bezoeker die denkt: "getver, ik wil geen informatie lezen"?

Met kleur, materiaal, licht, beweging, geluid. Een heel arsenaal aan middelen waarmee je kunt gaan spelen, en de bezoeker láten spelen. Spelen is leuk.
Ik ben hier op afgestudeerd, trouwens ;-)

Lees meer...

Schermpje of suppoost?

  • Door Klaas van der Veen
headerVA DSC 6403

Ik maak ‘inspiratie en informatie’: zo’n bezoeker wil graag weten wat de highlights zijn, wat er nog meer interessant is voor hem, en waarom dan wel. Daarnaast wil-ie weten waar hij moet wezen, vooral voor de meest basale behoeften: de wc en het museumrestaurant. De ingang, de garderobe.

Wat laat je aan die bezoeker over, en wanneer neem je hem of haar bij de hand?

Lees meer...

Ieder z'n winkeltje?

headerP4141243

De natuurmensen maken een paneel over natuur, dat die het belangrijkst is, de waterschapslui maken een bord over waterhuishouding, dat ze dat zo goed doen, de monumentenjongens maken een bord over oude boerderijen, want er is niets interessanters. Zo staren de bezoekers tijdens hun fietstocht in ieders navel.

Maar landschap is alles bij elkaar. Dat is de grap nou juist.

Lees meer...

Inzoomen of uitvouwen?

headerVerkenningen2 promo 2013 1

The medium is the message. Een kaart die je zo weer wegklikt, is een boodschap die je zo weer wegklikt. Een digitale kaart bevat informatie, een papieren kaart, zou die meer ‘wijsheid’ bevatten? Welnee. Het moet ook digitaal kunnen, de aandacht vasthouden.

Lees meer...

Verleiden met uw stad

ExD ArenAPoort3D nachtshot

Een stad leg je niet uit met tekst. De toekomst laat je niet zien met foto's. Wat nu? U heeft beeld nodig. En als ik ga bedenken hoe dat er uit moet zien, geef ik u de macht om de bezoeker te verleiden. Ga tot het randje! Citymarketing lijkt manipuleren, maar zolang uw stad de beloftes waarmaakt, vindt de bezoeker dat okee.

Lees meer...